سپتی سمی در نوزادان
| بيماري سپتمي سمي در نوزادان |
|
نوزادان نيز چون بچههاي بزرگ گاهي در روزهاي نخست بعد از تولد، دچار بيماريهاي خطرناك و مخاطرهآميز ميشوند از جمله ورود ميكرب به داخل خون. اين حالت ممكن است در4 روز اول عمر باشد و يا بعد از ورود پنجم تا يك ماه بعد تظاهر كند و حتي به ندرت منجر به ورم پردههاي مغز يا مننژيت شود.اغلب ميكربهاي بيماريزا ميتوانند عامل اين بيماري شوند ولي در سالهاي اخير شايعترين عامل ميكربي بيماري را (استريتو كوك بتاهموتيك) در مرحله اول تشكيل ميدهد و اين ميكرب موذي همان است كه بارها نامآور را در مورد ايجاد گلو دردهاي چركي، رماتيسم، ناراحتيهاي كليه و غيره در اين نوشتهها ذكر كردهايم.همچنين عوامل بيماريزا يكي از راه زايمان و هنگام تولد كودك سبب آلودگي ميشود. مثل باز شدن زودرس پرده آب و يا جفت زود كنده شده و بيماريهاي عفوني مادر به هنگام زايمان. گاهي هم به دلايلي مايع (آمينوتيك) در رحم مادر كه خاصيت ضد ميكربي دارد، با مدفوع جنين كه به آن (مكونيوم) ميگويند بر اثر بروز خفگي جنين به داخل رحم وارد شده و باعث ايجاد اين بيماري كه بآن سپتي سمي ميگويند، ميشود.در نوزادان نارس كه از2 كيلو و 500 گرم وزن كمتري دارند، اين عارضه بيشتر ديده ميشود. اصولا نارس بودن كودك و ضعف قدرت دفاعي او در برابر ميكربها، يكي از عوامل سپتي سمي است. گاهي عناصر ايمني مثل ايمونو گلبولينها كه نميتوانند از جفت مادر بگذرند و قابل انتقال به جنين نيستند و نقض در گلبولهاي سفيد (عوامل دفاعي بدن) و چندين علت ديگر كه جاهاي بحث آنها در اين مقاله نيست، سبب سپتي سمي ميشوند. علائم سپتي سمي نوزاد بخصوص در اوايل ممكن است بسيار خفيف باشد، مثل نگرفتن سينه مادر و يا بطري، بيحالي نسبت به تغذيه، تب كه در نيمي از كودكان ديده ميشود، بروز زردي و يرقان، اختلالات گوارشي، بياشتهايي، استفراغ، نفخ شكم و اسهال، گاهي لرزش و بنفش شدن نوزاد و تحريكپذيري و بيحالي، اين علائم پزشك متخصص كودكان هر چه زودتر از روشهاي آزمايشگاهي كمك گرفت.كشت خون و درمان فوري از اهميت خاصي برخوردار است. پس از معين شدن نوع ميكرب، درمان بايد بدون تاخير شروع شود. قدرت ايمني نوزاد نيز خود كمك به درمان او كرده و با كمك آنتيبيوتيكها به تعداد كافي و بستري شدن در بخش نوزادان، كودك كم كم رو به بهبود ميرود. گاهي هم پزشك لازم ميداند خون نوزاد را عوض كند، تعويض خون كه در بعضي اوقات به علت ناسازگاري (RH) خون مادر و طفل و مسائل ديگر انجام ميشود، در مورد سپتي سمي زودرس مخصوصا در نوزادان نارس، گاهي مشكلات بيشتري دارد ولي اگر سپتي سمي بعد از چندين روز عارض كودك شود، پيش آگهي هم كمتر خواهد. اين مطالب را براي آن عدهاي از مادران و خانمهاي جواني مطرح ميكنم كه در دوره بارداري توجه به بهداشت خود نكرده و بطور منظم زير نظر پزشك متخصص زنان و زايمان قرار نميگيرند.به وجود آمدن نوزاد نارس كه دلائل مختلفي دارد و قبلا در اين مورد بحث كردهايم، خود يكي از عوامل سپتي سمي است، بايد زايمان بطور صحيح انجام شود و اگر پزشكنوزادان به شما پيشنهاد ميكند كودك چند روزي در بيمارستان بماند و با خون او تعويض شود و يا آزمايشهاي تكميلي براي او انجام گيرد، متوجه نشويد، هرگز نوزاد خود را از اين پزشك به پزشك ديگر نبريد مگر مشاوره را پزشك درمان كننده لازم و جايز بداند. تغذيه صحيح در دوران بارداري، دور بودن از استرس و ناراحتيهاي عصبي، درمان بيماريهاي عفوني مادر (اگر قبلا وجود داشته باشد)، تزريق واكسنهاي لازم مثل سرخجه قبل از حاملگي و كزاز در جريان بارداري، ترك سيگار - اگر مادري سيگاري باشد - همه و همه در سلامتي نوزاد و سالم به دنيا آمدن او تاثير خواهد داشت.ضمنا اگر پزشك درمان كننده بعد از زايمان لازم بداند، ميتواند هر نوع آنتي بيوتيكي (چه پنيسيلين و چه آنتي بيوتيكهاي قويتر) را تجويز كند و خطرات اين بيماريرا كاهش دهد. |